Negy kereken
Az autokolcsonzes Amerikaban nem bonyolult es nem is tul draga dolog, a benzin pedig pofatlanul olcso, emiatt - no meg a szokasos megalomania miatt - mindenki bazi nagy jarganyokkal kozlekedik (pickupok, terepjarok, batar Hummerek, kisbuszok). Mi ragaszkodtunk hozza, hogy egy lenyithato teteju kabrionk legyen, egyreszt mert laza, masreszt hogy reprodukalni tudjuk a Felelem es reszketes Las Vegasban cimu film egy ujabb reszletet... >D
Vegul egy kek Chrysler Sebring Convertible-re esett a valasztasunk, amiben eppenhogy fertunk csak el negyen annyi csomaggal, ket gitarral es egy trombitaval, de amikor a cuccokat a szallason hagytuk, nyitott tetovel tudtunk korbehajtani a kesobbiekben minden varosban, es ugy egyszeruen jobban ott erzi magat az ember, szoval megerte a kellemetlenseg.
A kocsit kenyelmes volt vezetni. Az automata valtot hamarabb megszoktam, mint az auto meretet vagy azt, hogy tokig tele van tomve elektronikaval (nem engedte kinyitni a csomagtartot, amig nem volt parkolo fokozatban a sebvalto es meg egy csomo hasonlo pofatlansagot muvelt velem).
Az utakon azert volt par furcsasag. A tankolasnal itt peldaul elore kell fizetni, de amit megsem tankolsz ki, azert visszakerheted a penzt. A kozlekedes lazabb, mint Europaban, mert konnyu jogositvanyt es autot szerezni, nem olyan szigoru a vizsga sem es tudtommal nincs elmeleti kurzus, ezert kicsit kozelebb van az emberek vezetesi stilusa a "ha logikusan biztonsagos, akkor jo es mukodik" hozzaallashoz, mint az otthoni "vannak szabalyok, amiket minel jobban ki kell hasznalni, a tobbiek pedig jobban teszik, ha szabalyosan vezetnek, kulonben lezuzom oket" modihoz. (New Yorkra ez persze nem vonatkozik.) Mindenki kicsit bizalmatlanabb es ovatosabb, mint varja az ember, de ez tulajdonkeppen kellemes. Itt a jobbkezszabaly masodlagos, ehelyett az egyenrangu utak keresztezodeseit teleszorjak "4 way stop" tablakkal, ami azt jelenti, hogy mindig mindenki megall, es az indul eloszor tovabb, aki elobb ert oda. (Ha ketten egyszerre erkeztek meg, akkor a magyar kresz szerint dol el a sorrend.) A fifikas magyar esz persze rogton azt sugja, hogy hasznald ki, amig a sok balfasz megall, te meg - utolsokent is - hajts at lassitas nelkul, amig ok egymast nezegetik es azon toprengenek, hogy melyikuk is ert oda eloszor. Kicsit bunkosagnak hathat ez az o szamukra, de gyors es igazabol veluk sem szur ki, ugyhogy nehanyszor alkalmaztam.
Ha mar kresz: sok allamban (Kaliforniaban es Nevadaban igen) piros lampanal lehet kis ivben jobbra fordulni, ha nem jonnek balrol autok. Kicsit kenyelmetlen erzes elsore a piroson atsunnyogni, de mint mindent, ezt is meg lehet szokni... es mint sok mas szokas itt, barmi laza. ^^
Sok a motoros. Rengeteg. "Maci" Zozo a mennyben erezhette magat, mindenhol Harley-k cikaztak. Az amerikai motoros kultura erdekes dolog, a Hell's Angels ota a reszeve valt peldaul a naci vaskereszt szimbolum mertektelen hasznalata (kabatra varrva, motorra festve, visszpillanto olyan alakura formazva es igy tovabb...), de a hagyomanyos motoros sisak helyett is a masodik vilaghaborus nemet sisakokat hasznaljak. Ez inkabb a nonkonformizmusra torekvesben gyokerezik, mintsem a naci eszmek favorizalasabol, de egy europai embernek akkor is furcsa latni...
A sebesseghatarok is furcsak. Varoson belul magasabb, autopalyan alacsonyabb, mint otthon. A legtobben pedig betartjak, es egy hatsavos uton mondjuk nagyon-nagyon furcsa latni, hogy mindegyik sav majdnem egyutt mozog (elsore nem is erti az ember, hogy mi nem stimmel a latvannyal...), tehat a belso sav sem az esztelenul szaguldozok savja.
2 komente:
Betartják a sebességhatárokat? Jesszusom, ti nagyon messze voltatok itthontól.
Amiable post and this post helped me alot in my college assignement. Thank you as your information.
Posto një koment